Τρίτη 17 Νοεμβρίου 2020

Σύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση με σχολεία, μαθητές κι εκπαιδευτικούς δίχως τον απαραίτητο εξοπλισμό

 

Βρισκόμαστε στη δυσάρεστη θέση να βιώσουμε για δεύτερη φορά την αναστολή λειτουργίας των σχολικών μονάδων της χώρας. Ως εκπαιδευτική κοινότητα έχουμε υπογραμμίσει την επιθυμία μας τα σχολεία να παραμείνουν ανοιχτά, διότι αποτελούν τον φυσικό και ζωτικό χώρο της μάθησης, της κοινωνικοποίησης και συναισθηματικής στήριξης των μαθητών μας. Είναι αυτονόητο πως η δια ζώσης διδασκαλία είναι μια μοναδική και αναντικατάστατη διαδικασία.

Οι εκπαιδευτικοί της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης στις δύσκολες κι ιδιαίτερες αυτές συνθήκες, έδωσαν από την έναρξη της φετινής σχολικής χρονιάς έναν άνισο αγώνα αλληλεγγύης προς τους μαθητές τους, με την ηγεσία του Υ.ΠΑΙ.Θ. να κλείνει τ’ αυτιά στα εύλογα αιτήματα.  Το προηγούμενο χρονικό διάστημα η κυβέρνηση δεν έπραξε τίποτα όσον αφορά στη μείωση των μαθητών στα τμήματα, τη χορήγηση μασκών και αντισηπτικών υλικών, την πρόσληψη πρόσθετου αριθμού εκπαιδευτικών στη διάθεση των Διευθύνσεων Εκπαίδευσης για άμεση κάλυψη βραχυχρόνιων αδειών και δωρεάν τεστ σε τακτά χρονικά διαστήματα σε μαθητές και εκπαιδευτικούς.

Ως αποτέλεσμα της τραγικής τους ολιγωρίας ήρθε η απόφαση της κυβέρνησης για το κλείσιμο του συνόλου των σχολείων με το πρόσχημα των μετακινήσεων και του συνωστισμού γονέων κατά την προσέλευση και αποχώρηση των μαθητών. Δυστυχώς, έπειτα από την αναστολή λειτουργίας των σχολείων, φανερώνεται πως το Υπ. Παιδείας δεν πήρε καμία πρωτοβουλία ώστε να μπορεί να πραγματοποιηθεί η εξ αποστάσεως εκπαίδευση για όλους τους μαθητές, χωρίς αποκλεισμούς.

Τα περίφημα tablet για όλους τους μαθητές έμειναν εξαγγελία. Η κυβέρνηση δε διέθεσε κονδύλια για την τεχνολογική υποδομή των σχολείων και την παροχή του απαραίτητου τεχνολογικού εξοπλισμού σε μαθητές και εκπαιδευτικούς. Κανείς δε ξεχνά ότι σε 1.350.000 μαθητες/τριες και 135.000 εκπαιδευτικούς σε όλη τη χώρα μοίρασαν 40.000 (μέχρι τώρα) ταμπλέτες από δωρεές ιδιωτών. Στα δημοτικά σχολεία του νομού Ευρυτανίας, στα οποία φοιτούν περίπου 700 μαθητές δόθηκαν τον περασμένο Απρίλιο από το Υπουργείο Παιδείας περίπου 20 τάμπλετ (1 ή 2 σε κάθε σχολείο) για να καλύψουν τις ανάγκες τους.

Δεν υλοποιήθηκε, επίσης, το πρόγραμμα επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών, παρά τις εξαγγελίες της πολιτικής ηγεσίας και τα χρήματα που ξοδεύτηκαν γι’ αυτό. Ούτε έχει γίνει οποιαδήποτε αναπροσαρμογή της ύλης ή αναδιάρθρωση του αναλυτικού προγράμματος που να καλύπτει την εξ αποστάσεως εκπαίδευση.

Όσο για τη «δυνατότητα» σύνδεσης από σταθερό τηλέφωνο στην τάξη (μόνο ως ακροατής) από παιδαγωγική – εκπαιδευτική άποψη, μόνο ως «δυνατότητα» δεν μπορεί να εκληφθεί, ενώ ούτε αυτό παρέχεται δωρεάν.

Δεν έχει αλλάξει τίποτα απολύτως σε συγκεκριμένα χωριά του Δήμου Αγράφων, τα οποία εξακολουθούν να μην έχουν σύνδεση στο διαδίκτυο, παρά τις όποιες προσπάθειες των τοπικών αρχών. Συνεπώς εκείνοι οι μαθητές δεν έχουν καμία απολύτως ευκαιρία σε τηλεκπαίδευση.

Αποτέλεσμα της απόλυτης αδιαφορίας της πολιτικής ηγεσίας του Υ.ΠΑΙ.Θ., εάν η σύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση εφαρμοστεί όπως προβλέπεται, θα είναι η ένταση των μαθησιακών ανισοτήτων μεταξύ των μαθητών που δε διαθέτουν εξοπλισμό σε σχέση με όσους διαθέτουν. Αλλά ακόμα και να έχουν κάποιοι μία ή δύο συσκευές, δεν επαρκούν αν στην κάθε οικογένεια πρέπει να κάνουν τηλεργασία ή τηλεκπαίδευση περισσότερα άτομα. Δεν έλαβαν, επίσης, υπόψη ότι αρκετοί από τους εκπαιδευτικούς έχουν παιδιά στην ηλικία του δημοτικού τα οποία ίσως χρειάζονται υποστήριξη κατά τη δική τους τηλεκπαίδευση ή φύλαξη αν είναι μικρότερα σε ηλικία.

Και δεν είναι, δυστυχώς, αυτά τα μοναδικά ζητήματα που καθιστούν προβληματικό τον σχεδιασμό του Υ.ΠΑΙ.Θ. αφού και η μεταφορά του ωρολογίου προγράμματος από τις 14:00 έως τις 17:20 αποκαλύπτει την αδυναμία του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου να υποστηρίξει την εξ αποστάσεως εκπαίδευση, ταυτόχρονα για όλες τις βαθμίδες αλλά και η προγραμματισμένη παρακολούθηση του προγράμματος της εκπαιδευτικής τηλεόρασης από τις 9 το πρωί και στη συνέχεια (έπειτα από το γεύμα τους) της σύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης μέχρι και τις 17:20 το απόγευμα φανερώνει έλλειψη ενδιαφέροντος για τις φυσικές αντοχές των μαθητών.

Μία ημέρα, λοιπόν, πριν την έναρξη της σύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, βρίσκονται εκπαιδευτικοί και διευθυντές με ελλιπή ενημέρωση και δεκάδες απορίες και προβληματισμούς να τους απασχολούν, εκτεθειμένοι απέναντι σε γονείς και μαθητές. Είναι ηλίου φαεινότερο ότι το μόνο που νοιάζει την ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας είναι να ανακοινώνει «ψηφιακές τάξεις» και «ψηφιακά μαθήματα» κενά περιεχομένου, με μεγάλο αριθμό μαθητών να είναι απόντες. Αυτό ζητάνε από τους εκπαιδευτικούς να κάνουν; Να παραβλέψουν όλα τα παραπάνω και μετρήσουν ώρες τηλεκπαίδευσης με όσους μπορούν να συμμετέχουν; Αυτή είναι η δημόσια δωρεάν παιδεία για όλους που παρέχει το κράτος;

Οι εκπαιδευτικοί γνωρίζουμε καλά τις υποχρεώσεις μας και τι πρέπει να κάνουμε. Θα σταθούμε για μια ακόμα φορά δίπλα στους μαθητές μας αξιοποιώντας όλα τα μέσα σύγχρονης και ασύγχρονης εκπαίδευσης, όπως κάναμε και τον περασμένο Μάρτιο. Θα κρίνουμε με παιδαγωγικό τρόπο πώς θα διαμορφώσουμε το πλάνο του κάθε σχολείου, ώστε να κρατήσουμε ανοιχτή την παιδαγωγική σχέση και την εκπαιδευτική διαδικασία για όλα τα παιδιά χωρίς αποκλεισμούς. Δε θα αφήσουμε κανένα παιδί πίσω, θα σταθούμε δίπλα του, θα αγωνιστούμε για την ουσιαστική μορφωτική στήριξη των παιδιών.

Απαιτούμε, όμως, η κυβέρνηση να πάρει όλα εκείνα τα μέτρα, προκειμένου να διασφαλίσει την ομαλή δια ζώσης λειτουργία των σχολείων, αφού από ό,τι φαίνεται η κατάσταση σε σχέση με την πανδημία δεν πρόκειται να εξομαλυνθεί τους επόμενους μήνες.

Καλούμε, τέλος, όλους τους Συλλόγους Διδασκόντων των σχολείων του νομού μας να αναδείξουν όλα τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν και να τα επικοινωνήσουν στο Δ.Σ. του Συλλόγου μας και εμείς στη συνέχεια στη Δ.Ο.Ε. μέχρι την Παρασκευή 20/11 στην προσπάθεια υλοποίησης της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης.

Καλή δύναμη και υγεία σε όλους!


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου